اطلاعات عمومی

اجزای تشکیل دهنده دزدگیر اماکن

سنسر دطدگیر

دزدگیر منزل معرفی انواع سنسور مورد استفاده در سیستم‌های امنیت 

دزدگیر منزل سنسور جزئی از سیستم دزدگیر اماکن است که وظیفه تشخیص اشیاء، پدیده‌ها و پارامترهای فیزیکی در محیط اطراف را دارد. نحوه عملکرد سنسورها به این صورت است که سیگنال از سنسور به دستگاه مرکزی دزدگیر (کنترل پنل) منتقل می‌شود (کنترل‌پنل وظیفه‌ی ثبت پارامترهای ضروری، کنترل هشدار، و فعال کردن عناصر اجرایی را بر عهده دارد).
از آنجایی که هر ساختمانی ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد، انتخاب و طراحی نصب سنسور برای سیستم دزدگیر هر مکان باید با توجه به شرایط همانجا و به صورت منحصربه‌فرد صورت گیرد (پس از خرید دزدگیر اماکن مجیک از الکتروشاپینگ توسط مشتری، تیم فروش ما به دقت و با توجه به توضیحات مالک، یک سیستم منطبق بر نیازهای خانه یا محل کار شما طراحی خواهند کرد).

انواع سنسور دزدگیر منزل
هر سیستم مجموعه‌ای از انواع سنسورهای مختلف است. این مجموعه باید به صورتی انتخاب شود که بتواند با استفاده از انواع سنسور موجود در کنار یکدیگر محل را از هر گونه تهدید و خطر احتمالی محافظت کند. در سیستم امنیتی اماکن دو نوع حسگر بیش از سایر انواع کاربرد دارد: سنسورهای تشخیص حرکت که وظیفه‌ی آن‌ها تشخیص حرکت در اطراف است و سنسورهای درب و پنجره که باز شدن درب یا پنجره‌ها را تشخیص می‌دهند. انواع سنسور اماکن موجود در بازار عبارتند از:

سنسورهای تشخیص سرقت:
PIR – آشکارسازهای حرکت تشخیص حرکت با حساسیت تابش. این نوع از سنسورها اغلب در دفاتر و خانه‌ها نصب می‌شوند.

PIR + MW – آشکارسازهای تشخیص حرکت با استفاده از تابش مادون قرمز به علاوه‌ی استفاده از مایکروویو.

 چنین سنسورهایی در برابر تغییرات ناگهانی دما یا حرکت هوا حساس هستند. این نوع از حسگرها بیشتر برای فضاهایی مناسب هستند که هم تهویه مطبوع و هم درب و پنجره دارند.

Contactron – آشکارسازهای درب و پنجره که بر باز شدن درب‌ها و پنجره ها نظارت دارند.

 این نوع از حسگرها دارای دو قطعه هستند که اگر در کنار یکدیگر باشند، توسط یک آهنربا دارای میدان مغناطیسی در اطراف خود خواهند بود. اما در صورتی که درب یا پنجره باز شود این دو قطعه از یکدیگر جدا شده و میدان مغناطیسی از بین خواهد رفت که در این صورت با ارسال سیگنال، به کنترل پنل اطلاعات داده شده و سیستم هشدار فعال می‌شود.

r نظارت بر باز کردن درب پارکینگ. دزدگیر منزل

در این نوع حسگر هم مانند نوع قبل، تشخیص باز شدن درب به کمک میدان مغناطیسی موجود در اطراف سنسور صورت می‌گیرد. در صورت باز شدن درب این میدان از بین رفته و اطلاعات لازم توسط سنسور به کنترل ‌پنل مرکزی ارسال می‌شود تا سیستم هشدار فعال شود.

سنسور دزدگیر منزل شکستن پنجره. 

این نوع حسگر به صداهای تولید شده در هنگام شکسته شدن پنجره ها واکنش نشان می‌دهد. سنسورهای درب و پنجره زمانی که پنجره‌ای باز شود تشخیص می‌دهند اما اگر پنجره شکسته شود هیچ کاری نمی‌کنند. بنابراین سنسور شکستن پنجره زمانی که کسی می‌خواهد از طریق یک پنجره شکسته وارد محل شود مفید است. ما به شدت بر این باوریم که هر خانه علاوه بر سایر سنسورهای ضروری، نیاز به سنسورهای شکستن شیشه نیز دارد.

انواع سنسورهای محیطی (تشخیص و هشدار حوادث)


اگر هدف از نصب سیستم هشدار تنها کنترل نفوذ به داخل ساختمان و سرقت نباشد و بخواهید هر گونه خطر احتمالی مثل آتش‌سوزی نیز اطلاع داده شود، می‌توان از سنسورهای دیگری نیز استفاده کرد. این دسته از سنسورها معمولا در جاهایی مثل زیرزمین، انباری، حمام، آشپزخانه، و… مورد نیاز هستند و نصب می‌شوند. لازم به یادآوری است که مهمترین نوع این سنسورها آن‌هایی هستند که محل را در برابر آتش محافظت می‌کنند.

آشکارساز دود: 

تشخیص حضور دود در یک اتاق در مراحل اولیه آتش‌سوزی‌های احتمالی. می‌توان گفت وجود سنسورهای دود و سنسورهای حرارتی که در سراسر خانه یا محل کار شما قرار دارند، برای حفاظت از شما و خانواده‌تان حیاتی هستند.

آشکارساز گاز: 

ماموریت آن‌‌ها تشخیص سریع فراتر رفتن میزان گاز موجود در فضا از یک مقدار مشخص و سپس اطلاع‌رسانی به دستگاه مرکزی سیستم هشدار است.

آشکارساز نشت گاز: 

این نوع سنسور به ویژه در اماکنی مثل انبار که اغلب اوقات کسی در آن‌جا حضور ندارد اما احتمال نشت گاز وجود دارد، در پیشگیری از بروز حوادث بسیار مفید و کاربردی خواهد بود.

انواع آژیر دزدگیر منزل بر اساس نوع تولید صدا

آژیر یکی از تجهیزات مورد استفاده در دزدگیرهای است که وظیفه ایجاد صدا و اعلام هشدار به صورت صوتی در مواقع خطر را داشته و انواع مختلفی دارد.  اگر قصد نصب و خرید آژیر دزدگیر اماکن  را دارید،  پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی با انواع آژیر دزدگیر اماکن و کاربرد هر یک تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

تعریف آژیر


آژیر را می‌توان تحت عنوان جزئی از سیستم دزدگیر  معرفی کرد که همانند سایر اجزاء سیستم به پنل مرکزی متصل بوده و اطلاعات لازم جهت اعلام وضعیت اضطراری را  از پنل مرکزی دریافت می‌کند. آژیرها پس از تشخیص وضعیت اضطراری از طریق ایجاد صدا به صورت‌های مختلف (تک صدا یا  متناوب) اعلام هشدار می‌کنند.

ساختار آژیر


اسیلاتور، تقویت‌کننده، و بلندگو، سه قسمت اصلی تشکیل‌دهنده‌ی آژیرها هستند. اسیلاتور وظیفه‌ی تولید فرکانس را بر عهده دارد. تقویت‌کننده این فرکانس تولیدشده را تقویت و اسپیکر یا بلندگو آن را پخش می‌کند.

انواع آژیر دزدگیر

انواع آژیر دزدگیر منزل بر اساس نوع تولید صدا

آژیر پيزو Piezo
آژیرهای پیزو به صورت تک‌صدا ایجاد صدا می‌کنند. این نوع آژیرها  به لحاظ میزان بلندی صدا هم نسبت به سایر انواع آژیر بلندی صدای کمتری دارند.

آژیر سیرن Siren
اگر به دنبال خرید آژیرهایی با صدای بلند اما به صورت تک‌صدا هستید، باید یک آژیر از نوع سیرن را انتخاب کنید. چرا که این نوع از آژیر تک‌صدای بلند تولید می‌کند.

آژیر بلندگو Speaker
آژیرهای بلندگو که اسپیکر نیز نامیده می‌شوند، صدای متناوب بلند ایجاد می‌کنند.

انواع آژیر دزدگیر منزل بر اساس محل نصب

آژیرهایی که در سیستم دزدگیر منزل استفاده می‌شوند، معمولا بر اساس محل نصب و به دو نوع آژیر داخلی و آژیر خارجی دسته‌بندی می‌شوند. آژیرخارجی همان‌طور که از نامش نیز پیداست در فضای بیرونی نصب می‌شود و آژیر داخلی در فضای داخل ساختمان و معمولا نزدیک به پنل مرکزی.  در این بخش از مطلب به معرفی و توضیح ویژگی‌های این دو نوع آژیر می‌پردازیم .

آژیر خارجی

آژیرهای خارجی که تحت عنوان آژیر اصلی یا آژیر بیرونی نیز شناخته می‌شوند، می‌توانند در بسیاری از سیستم های امنیتی اماکن، یک دستگاه محافظ مهم باشند. از آنجا که نحوه‌ی عملکرد این آژیر بر اساس تولید صدا در فضای بیرونی و اطراف محل نصب دزدگیر است، استفاده از آژیر بیرونی در دفاتر کاری، منازل، و فروشگاه‌هایی که اطراف آن همسایگانی حضور دارند، می‌تواند بسیار موثر و مفید باشد. برای محافظت از آژیرهای بیرونی در مقابل باران و… از جعبه‌ی بلندگو استفاده می‌شود.

استفاده از آژیر خارجی  در چه مواردی مفید است؟


•    مالک خانه یا مکانی که می‌خواهد قبل از ورود مجرم به محل و وقوع جرم او را در مسیر خود متوقف کند.
•    صاحب خانه یا مکانی که به همسایگان خود برای کمک در شرایط  اضطراری اطمینان دارد.
•    صاحب خانه یا مکانی که قصد دارد در مواقع اضطراری در اولین فرصت ممکن به خدمات کمک‌رسانی نظیر پلیس یا آتش‌نشانی اطلاع‌رسانی شود.
از آنجا که لازم است آژیر خارجی قوی و پرسروصدا باشد معمولا از آژیرهای نوع اسپیکر و یا آژیر سیرن بیرونی برای این منظور استفاده می‌شود.

آژیر داخلی دزدگیر منزل

آژیر داخلی با هدف اطلاع‌رسانی شرایط اضطراری به افراد داخل ساختمان نصب می‌شود. هدف دیگر از نصب آژیر داخلی این است که یک آژیر با حداقل سیم‌کشی و در نزدیکی محل نصب پنل مرکزی قرار داشته باشد، تا احتمال قطع این آژیر توسط سارق یا مهاجم به حداقل برسد. معمولا از آژیر پیزو و یا آژیر سیرن داخلی به عنوان  آژیر داخلی استفاده می‌شود.

نحوه‌ی عملکرد آژیر


آژیر یا از طریق سیم‌کشی و یا به صورت بی‌سیم به کنترل پنل متصل می‌شود و بسته به سنسوری که آژیر برای آن برنامه‌ریزی شده است، می‌تواند سیگنال را از آشکارساز دود یا سنسور شکست شیشه و… دریافت کند. حتی می‌توان نوع صدای ایجاد شده در اثر تحریک سنسورهای مختلف را به صورت متفاوت برای سیستم تعریف کرد. مثلا صدای تولید شده ناشی از دود با صدای ایجادشده از تحریک سنسور شکست شیشه متفاوت می‌تواند متفاوت باشد.
به طور کلی می‌توان گفت نصب یک آژیر چندین مورد ارزشمند را به همراه خواهد داشت که  اولین و مهمتر از همه، این است که این یک اقدام بازدارنده‌ی قوی در مقابل وقوع عملیات سرقت است. چرا که سارق خواهد فهمید که خانه یا محل کار شما محافظت شده است و ممکن است شناسایی شود.

باطری دزدگیر منزل

باطری دزدگیر منزل از نوع باطری خشک با ولتاژ 12 ولت میباشد.

با توجه به کیس طراحی شده برای دزدگیر اماکن یا دزدگیر منزل میتوانید باطری 12 ولت 4.5 آمپر یا باطری 12 ولت 7.5 آمپر را برای دزدگیر اماکن قرار دهید.

هر چه میزان آمپراژ باطری شما بیشتر باشد مدت زمانی که دستگاه دزدگیر منزل و چشمی های دزدگیر با استفاده از باطری فعال خواهند بود بیشتر میباشد.

ولتاژ باطری باید حتما 12 باشد.

میزان شارژ باطری دزدگیر منزل

به عنوان مثال یک دستگاه دزدگیر به همراه یک تلفن کننده و 2 چشمی و یک آزیر میتوانند تا حدود 12 ساعت با استفاده از یک باطری 4.5 آمپر روشن بمانند.

دستگاه دزدگیر اماکن شما در صورت داشتن تلفن کننده سیمکارتی در هنگاه قطع برق برای شما پیامک ارسال مینماید تا سریعتر مشکل را بر طرف نمایید.

نکته مهم

استفاده از باطری با ولتاژ بالاتر باعث خرابی دستگاه دزدگیر خواهد شد.

استفاده از باطری با ولتاژ پایین تر هم باعث خواهد شد که دستگاه شما کار نکند.

نصب باطری دزدگیر منزل

ابتدا درب دستگاه را باز نمایید.

بروی یکی از ترمینال های دستگاه نوشته شده است BAT

اگر دستگاه دزدگیر شما از نوع کلاسیک باشد ، مانند تصویر ، یک سیم مشکی رنگ و یک سیم قرمز رنگ به ترمینال های مربوط به باطری بسته شده است.

تنها کاری که باید بکنید آن است که سیم قزمز را به خروجی مثبت یا قرمز رنگ باطری متصل نمایید و سیم مشکی را به خروجی منفی یا مشکی رنگ باطری متصل نمایید.

در صورتی که سیم ها در پک دزدگیر شما به ترمینال های دستگاه بسته نشده اند ، آنها را ابتدا به ترمینال های دستگاه وصل نمایید و توجه کنید که سیم قرمز رنگ به ترمینال مثبت و سیم مشکی رنگ به ترمینال سیاه رنگ متصل گردد.

آرکاد الکترونیک

مارک های باطری دزدگیر منزل

مارک های موجود در بازار اکثرا ساخت کشور چین هستند و از کیفیت خوبی برخوردار میباشند.

میتوان به برند های ولتامکس،سی جی بی ، زدیکس ، اپتیما و فلام ، لانگ ….. اشاره نمود.

روش تست سلامت باطری دزدگیر منزل

باتری های مورد استفاده در دزدگیر اماکن یا دزدگیر منزل به طور متوسط عمری بین 3 تا 5 سال دارند.

اصولا مهم ترین علت خرابی باطری های خشک شارژ بیش از حد باطری توسط شارژر میباشد.

در سیستم  دزدگیر اماکن عمل شارژ باطری توسط دستگاه مرکزی دزدگیر صورت میگیرد.

در صورتی که از برند مغتبر دزدگیر  استفاده مینمایید نگران این مورد نباشید.

برای تست باطری دزدگیر منزل از روش های زیر استفاده نمایید

مرحله اول

1.در صورتی که شکلی  از تورم در ظاهر بدنه باطری شما وجود دارد نشان دهنده خرابی باطری شما میباشد.

گارانتی شامل این نوع از خرابی باطری ها نمیگردد.

مرحله دوم

2.ابتدا باطری را شارژ نمایید، بعد از اینکه باطری شارژ شد مقدار واتاژ آ« را با ولت متر اندازه گیری نمایید ، این مقدار باید در حدود 12.5 یا 12.4 باشد.

یک مصرف کننده مثل یک مقاومت یا یک لامپ به باطری متصل نمایید ،

مصرف کننده ای را انتخاب نمایید که بیش از حد توان باطری از آن جریان نگیرد.

در این حین ولتاژ باطری شما نباید به زیر 12 ولت افت نماید.

در صورت افت شدید ولتاژ باتری شما خراب شده است.

در صورت باقی ماندن ولتاژ باطری بالای 12 ولت باطری شما سالم میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *