دسته‌بندی نشده

انواع سنسور دزدگیر

سنسور دزدگیر

سنسور دزدگیر چشم دزدگیر

چشم دزدگیر دستگاه هایی هستند که با استفاده از فن آوری های گوناگون جهت تشخیص ورود غیر مجاز به محیط تحت کنترل، می شوند. چشم دزدگیر از طریق باز و بسته شدن در و پنجره ها و یا از طریق حرکات و لرزش و حتی تغییر دما… ورود غیر مجاز را اعلام می کنند.سنسور دزدگیر

چشم دزدگیر حرکتی مادون قرمز منفعل یا PIR از رایج ترین چشمی موجود برای محیط های خانگی و کوچک می باشد. بصورت دیواری یا سقف نصب می شوتد.

چشم دزدگیر با فن آوری فراصوتی یاهمان اولترسوند بسیار کاربردی تر و جالب می باشد چرا که هنگام اعمال کوچکترین فشار و یا تلاش برای بازکردن در یا پنجره صداهایی با فرکانس خیلی پایین ایجاد می شود این قبیل اقدامات بلافاصله توسط این چشم قبل از شروع ورود به سیستم قابل تشخیص می باشد.

هدف از بکارگیری این چشم متوقف کردن سارقین قبل از ورود به خانه و یا هرگونه خرابکاری می باشد. نگران حساسیت این چشم نباشید زیرا جهت حیوانات خانگی قابل تعدیل می باشد.

چشم دزدگیر مایکرویوو نیز با استفاده از مایکروویو های ساطع شده از فرستنده و دریافت آنها، هرگونه تغییر در پرتو را تشخیص می دهد. برای کاهش آلارم دروغین معمولا با چشم دزدگیر مادون قرمز همراه می شوند.

انواع مختلف سنسور های حرکتی

سنسورهای حرکتی از سال 1970 در بازار عرضه شد و مطابق نامش از تکنولوژی های مختلفی برای تشخیص حرکت در مکان بهره می برد:

  • سنسورهای حرکت مادون قرمز منفعل PIR: رایج ترین فناوری در بازار جهت تشخیص گرما و حرکت بدن طراحی شده اند.

سنسور های حرکت مایکروویو: این دستگاه ها پالس ماکروویو ارسال می کنند قادر به پوشش بیشتری هستند، معمولا گران هستند.

سنسورهای حرکت اولتراسونیک: امواج فراصوتی منتشر می کنندو می توانند بازتاب آن امواج را از یک جسم متحرک کند.

سنسورهای حرکت فناوری دوگانه: از فن آوری PIR و اولتراسونیک در یک سنسور به صورت ترکیبی استفاده می کنند.

سنسورهای مایکروویو که با نام‌های رادار، RF یا حسگرهای داپلر نیز شناخته می‌شوند، دستگاه‌های الکترونیکی هستند که قادر به تشخیص حرکت از راه رفتن، دویدن تا خزیدن در یک محیط بیرونی با استفاده از تشعشعات الکترومغناطیسی هستند.

ادامه مطلب

این می تواند حرکت را با اعمال اثر داپلر تشخیص دهد و امواج مایکروویو را پخش کند که از سطوح جهش کرده و به حسگر باز می گردد. قادر به اندازه گیری و تشخیص مدت زمان انعکاس سیگنال به سنسور است که به عنوان زمان اکو شناخته می شود.

با زمان پژواک، سنسور می‌تواند تشخیص دهد که آیا حرکتی در منطقه تشخیص وجود دارد یا خیر، گویی فردی در داخل منطقه حرکت می‌کند، زیرا امواج تغییر می‌کنند که زمان اکو را تغییر می‌دهد. با سنسور مایکروویو، می‌تواند همه این کارها را در کمتر از یک میکروثانیه انجام دهد.

عملکرد سنسور مایکروویو

چشمی جنیوس تحت تأثیر دمای محیط نصب شده قرار نمی گیرد.
به این صورت میتوان در بسیاری از محیط های سخت مختلف از جمله گرمای زیاد، فضای باز (در معرض باران، مه، باد، گرد و غبار، برف و غیره) و غیره قرار بگیرند.
محدوده تشخیص گسترده و سرعت امواج و همچنین پوشش سراسری در منطقه ی بزرگ در فضای باز را پوشش میدهد و بدین صورت الارم های کاذب بسیار کم است، البته مشکلاتی از جمله مصرف برق بالا و همچنین کارکرد بر مبنای فواصل زمانی که موجب میشود در صورتی که متحرک با سرعت بالا از منطقه پوشش چشمی حرکت نماید امکان این وجود دارد که سنسور مایکروویو آن را تشخیص ندهد که از آن جهت که این چشمی فضا باز عملکرد دو گانه دارد نگرانی از این بابت وجود ندارد.

سنسور PIR سیستم های امنیتی

سنسور PIR که مخفف حسگر مادون قرمز غیرفعال است با اندازه‌گیری نور مادون قرمز تابش شده از اجسام در میدان دید خود، با تشخیص وجود انرژی گرمایی در فضاهای محدود کار می‌کند. دارای همان فناوری هسته ای است که در دستگاه های تصویربرداری حرارتی، تجهیزات دید در شب و غیره یافت می شود.

از نظر فنی، PIR از یک سنسور پیروالکتریک ساخته شده است که قادر به تشخیص سطوح مختلف تابش مادون قرمز است. هنگامی که تفاوت دما توسط یکی از پرتوهای آن تشخیص داده شود، سنسور فعال می شود. برعکس، وقتی همه پرتوها دوباره همان دما را تشخیص دهند، سنسور غیرفعال می شود.

یک مثال از این حالت زمانی است که شخصی در یک اتاق سربسته راه می‌رود، امضای گرما تغییر می‌کند که حسگر را فعال می‌کند و زمانی که فرد بیرون می‌رود، امضاهای حرارتی به حالت عادی خود باز می‌گردند و غیرفعال می‌شوند. جهت تبلیغات رایگان به این سایت مراجعه کنید

ه دلیل این ویژگی، برای استفاده در فضاهای بسته و همچنین فضایی که توسط دیوارها، موانع یا اجسام بزرگ محدود شده است، مناسب هستند.

مزایای سنسور دزدگیر

مصرف انرژی کمتر

وقتی صحبت از سنسور PIR می شود، در مقایسه با سنسورهای مایکروویو، انرژی کمتری (0.8 تا 1.0W) مصرف می کنند.

قابل اعتماد سنسور دزدگیر

حسگرهای PIR می‌توانند علیرغم زمان، حرکت را به طور قابل اعتمادی در داخل خانه تشخیص دهند. در روز و در تاریکی به خوبی کار می کند.
مقرون به صرفه

در مقایسه با سنسورهای مایکروویو، سنسورهای PIR کمی ارزان‌تر هستند.

معایب حساسیت کم

سنسور دزدگیر در مقایسه با سنسورهای مایکروویو، آنها به دما حساس هستند و به راحتی تحت تأثیر دمای محیط قرار می گیرند در حالی که سنسورهای مایکروویو تحت تأثیر قرار نمی گیرند.
از آنجایی که آنها نشانه های گرما را حس می کنند، اگر فضای محصور نیز گرم باشد (مثلا در تابستان)، ممکن است نتواند هیچ حرکتی را از انسان تشخیص دهد، زیرا آنها قادر به احساس هیچ تغییر امضای گرمایی نیستند.
حداکثر دما

برای سنسورهای PIR، آنها قادر به کار در دمای بیش از 35 درجه نیستند.

محدوده تشخیص و پوشش پایین تر

حسگرهای PIR در موقعیت‌های دید (در مسیر پیاده‌روی) به طور موثر کار می‌کنند، اما اگر به حرکت در سراسر پرتوهای مادون قرمز مانند مناطق گوشه نیاز داشته باشند، ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند.
حسگرهای PIR همچنین باید در مناطق بسته نصب شوند تا در مقایسه با سنسورهای مایکروویو با دامنه تشخیص گسترده موثر باشند.

سنسور دزدگیر کاربردهای حسگر PIR

با توجه به ویژگی های سنسور PIR، آنها برای کاربرد در موارد زیر مناسب هستند:

فضاهای سرپوشیده و سرپوشیده (مانند خانه ها، ادارات)
مناطق با سقف بلند
فضاهای دارای جریان هوا (مثلاً راهروها، راهروها.)
مکان هایی با دید مستقیم (مثلاً راهروهای انبار)
لابی های زندگی
پله های مشترک
مکان هایی که تحت تأثیر دمای بیرون قرار نمی گیرند

اکنون می دانیم که PIR چگونه کار می کند، مزایا و معایب آن و همچنین کاربردهای آن، در اینجا چند نمونه از سنسور PIR آورده شده است:

Grove – سنسور حرکت PIR

این حسگر حرکتی Grove – PIR (سنسور مادون قرمز غیرفعال) می تواند سیگنال مادون قرمز ناشی از حرکت را تشخیص دهد. اگر حسگر PIR متوجه انرژی مادون قرمز شود، آشکارساز حرکت فعال می شود و سنسور در پین SIG خود خروجی HIGH می دهد.

محدوده تشخیص و سرعت پاسخ را می توان با 2 پتانسیومتر لحیم شده روی برد مدار آن تنظیم کرد، سرعت پاسخ از 0.3 تا 25 ثانیه و حداکثر 6 متر برد تشخیص است.

حسگر حرکتی Grove – PIR (سنسور مادون قرمز منفعل) یک حسگر حرکتی با کاربری آسان با رابط سازگار با Grove است. با اتصال آن به Base Shield و برنامه ریزی آن می توان به عنوان یک آشکارساز حرکت مناسب برای پروژه های آردوینو استفاده کرد.

ادامه مطلب سنسور دزدگیر

Grove – سنسور حرکتی قابل تنظیم PIR یک حسگر حرکت مادون قرمز غیرفعال است که می تواند حرکت اشیاء مادون قرمز را تا عمق 3 متر تشخیص دهد. هر جسم مادون قرمز در محدوده تشخیص خود حرکت می کند، سنسور در پین SIG خود HIGH خروجی می کند.

با این سنسور حرکت PIR می توانید زمان SIG HIGH را از طریق پتانسیومتر تا 130 ثانیه تنظیم کنید، علاوه بر این، می توانید محدوده تشخیص را از طریق پتانسیومتر دیگر تنظیم کنید.

این فینالی است که ما منتظرش بودیم. سنسور مایکروویو در مقابل سنسور PIR! بنابراین از کدام سنسور حرکت آردوینو برای پروژه های خود استفاده کنید؟

فضا

سنسور مایکروویو در صورتی که فضا و منطقه بزرگی با فضاهای نامناسب مانند گوشه ها مانند راهرو یا باغ دارید عالی است در حالی که سنسور PIR برای فضای بسته و فضاهایی با دید مستقیم با جریان هوا مانند راهروها و پیاده روها

محیط

وقتی صحبت از محیط می شود، سنسورهای PIR به راحتی تحت تأثیر قرار می گیرند، به خصوص در مورد دما. سنسورهای PIR فقط در شرایط زیر 35 درجه سانتیگراد می توانند کار کنند در حالی که سنسور مایکروویو به سختی تحت تأثیر دمای محیط قرار می گیرد.

یک سنسور مایکروویو قادر است عملکرد پایداری را در دماهای پایین 20- درجه سانتیگراد و تا 45 درجه سانتیگراد ارائه دهد!

منطقه تشخیص پیوسته یا شکافدار

سنسور مایکروویو دارای میدان تشخیص پیوسته است در حالی که سنسور PIR دارای ناحیه تشخیص شکافدار است. این ممکن است باعث شود که حسگر PIR اشیا را از دست بدهد که حسگرهای مایکروویو را در کاربردهای امنیتی در مقایسه با سنسورهای PIR بهتر می‌کند.

قدرت

وقتی صحبت از انرژی مصرف می شود، سنسورهای مایکروویو در مقایسه با سنسورهای PIR انرژی بیشتری مصرف می کنند. سنسورهای PIR حدود 0.8 وات تا 1.0 وات برق مصرف می کنند در حالی که سنسورهای مایکروویو حدود 1.1 وات تا 1.5 وات مصرف می کنند.

حساسیت

وقتی صحبت از حساسیت به میان می آید، سنسور مایکروویو حساسیت بسیار بالایی نسبت به سنسور PIR دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *